Bjørkeøl- et eksempel på det VRI kan bidra med

Arthur Bredli går rundt i bjørkeskogen i Espedalen og borrer hull i trærne. Han setter en slange i hullet og lar sevjen piple i kannen. Hjemme på Espedalen Fjellbryggeri, som er en del av Ruten Fjellstue, ligger det 400 liter bjørkesevje i fryseren. Klar for å bruke til ølproduksjonen. Øl skal ha en smak av området det blir brygget i, mender Bredli. Til å videreutvikle dette får han nå hjelp fra en forsker, finansiert av VRI Innlandet.

Han har nemlig brukt bjørkesevje i årevis, men ønsker å lære mer om virkningen og innholdet.

–Dette ølet er vårt flaggskip, så jeg vil vite mest mulig om det, begrunner Bredli. I tillegg til bjørkesevjen bruker han de lokale urtene ryllik og mjødurt til erstatning for humle i signaturølet. Maltøl basert på bjørkesevje og den type urter og resept er ikke kjent fra andre bryggerier i Norge. Mange tar omveien til fjellstua for å smake på hans brygg, som bare serveres her.

–Øl er et tilleggsprodukt som utvikler turistbedriften, det gjør at vi skiller oss ut. Og bjørkeprodukter er fine suvenirer, forteller bryggeren. Sevjen brukes nemlig ikke bare i øl, men også til matlaging og sauser. Fjellstua planlegger å selge det som sirup i små flasker. Bruk av lokale råvarer, nærhet til natur og den lokale historien er en viktig del av bedriftens tilbud og profilering.

Bredli har erfaring med å ha forskere rundt seg. Bryggeren og ølet er med i prosjektet ‘NORSKØL, Norsk malt, humle og urter – smaken av norsk øl’ i regi av Bioforsk. Han er også informant i Fjelløl-prosjektet, der Østlandsforskning og Bioforsk undersøker gamle bryggemåter og øltradisjoner i norske fjellområder.

I et av disse intervjuene fortalte Bredli forsker i Østlandsforskning Hans Olav Bråtå om ønsket sitt om mer kunnskap rundt råvarene. Bråtå informerte Bredli om mulighetene innenfor såkalt kompetansemegling, der en rådgiver fra et forskningsmiljø hjelper bedrifter med utfordringer som kan løses ved mindre forsknings og utviklingsprosjekter. Han fikk koblet på Bioforsk og nå er Bredli i gang med nøye loggføring av bryggeprosessen. I tillegg tar han stikkprøver som fryses ned og skal sendes til Bioforsk for analyse.

-Det er blant annet interessant å få vite om den kjemiske sammensetningen av sevja endres i løpet av tappeperioden og om det har betydning for det ølet skal brygges. Det er også viktig å få analysert om ølet endrer seg over tid etter at det er laget, oppsummerer Bredli.

Resultatene skal bidra til innovasjon i produksjonen, øke verdiskapningen og utvikle Ruten Fjellstue som reiselivsprodukt. –Jeg begynner å nærme meg en slags fast oppskrift nå, sier verten fornøyd. I tillegg kan kunnskapen han tilegner seg nå gjøre vertskapet enda flinkere til å formidle historier om stedet og produktet.

På slutten av sommeren fyller Bredli årgangsølet 2015 på flaske. Forskningsprosjektet som skal øke kunnskapen løper til slutten av året.

Bjørkøl

Advertisements